وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .
وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .

گل ازاله

پرورش گل ازاله


   Azalea


اسم علمی آن Azalea  indica  و به فرانسه  Azaliaگویند .

 

این گیاه از خانواده اریکاسه  Ericaceae می باشد و ارتفاع آن به 30 تا 50 سانتیمتر می رسد  .اصل گل زیبای آزاله یا آزالیا از چین و ژاپن است . گیاهی کوتاه که برگهایش در نوک شاخه ها بطور دسته میروید و گلهایش هر دو تا سه دانه پهلوی هم باز میشود .

 

از این قسم و اقسام دیگر در حدود 150 تا 200 جور متنوع بدست آمده که بین آنها از همه زیباتر جورهای پیش رس است که زمستان در گلخانه گل میدهد .

 

 

 

گلکاران آنرا در تمام نقاط نسبتأ گرم دنیا در باغچه میکارند و از گلهای زیبای آن که در بهار شکوفا می شود بهره می گیرند . ولی در نقاطی که زمستان سرد دارد آزاله را پیش رس نموده و درزمستان از آن استفاده می کنند.

 

گل آزاله به رنگهای صورتی ، قرمز ، سفید یا نارنجی دیده میشود .

 

بعضی از علاقمندان گل به علت عدم اطلاع از طرز زندگی آزالیا نمیتوانند آنطوریکه باید آنها را در آپارتمان نگهداری کنند .

 

 

 

گلدان گل آزالیا را که از گل فروشی خریداری میکنند پس از گذشت یکی دو روز بعد از خرید گلها و غنچه ها و حتی برگهای آن میریزد و تصور میکنند که نگهداری آزاله کار بسیار مشکلی است . در صورتیکه اگر بعضی نکات را رعایت کنند تا حدودی موفق خواهند بود .

 

صحیح است که به علت وجود شرایط نا مناسب حرارت و رطوبت در منزل ، نگهداری آزاله کار مشکلی است معهذا با توجه به نکات زیر میتوان اشکالات را از میان برداشت .

 

 

 

1 ـ اگر بخواهند مدت زیادی از گل آزاله استفاده کنند ، باید زمانی گلدان را خریداری کنند که غنچه های اولیه در حال باز شدن باشند و بقیه جوانه های گل بتدریج در داخل آپارتمان باز می شود .

 

اگر همه گلها کاملا باز شده باشند و از هوای مرطوب گلخانه مستقیمأ به داخل آپارتمان برده شود ، مدت دوام گل زیاد نخواهد بود .

 

 

 

2 ـ   آپارتمانهای گرم و خشک برای نگهداری آزاله مناسب نیست و حتی الامکان باید گلدان را در یک محل خنک یعنی در جائی که حرارت از 15 درجه سانتیگراد تجاوز نکند قرار دهند . حد اقل درجه حرارت مورد احتیاج این گیاه در زمستان 7 ـ 13 درجه است .

 

3 ـ آزاله روشنائی غیر مستقیم و زیاد را می پسندد ولی نباید در نور مستقیم آفتاب قرار گیرد .

 

4 ـ هیچوقت خاک گلدان نباید خشک بشود .

 

اگر آزاله مدت زیادی خشکی ببیند گلها قهوه ای میشوند و برگهای آن خشک شده میافتد و ریشه ها مجددأ بسختی رطوبت را بخود جذب می کند ، در اینصورت باید مدت 5 دقیقه گلدان را داخل ظرف آبی گذاشت تا ریشه ها خیس شوند و بعد از 5 دقیقه آنرا از آب خارج کرد .

 

5 ـ خاک آزاله مخلوطی از دو قسمت پیت ( تورب ) و یک قسمت ماسه است بشرطی که گلدان زه کش داشته باشد .

 

آزاله خاک اسیدی لازم دارد و هرچند وقت یکبار کمی تورب به آن اضافه می کنند تا حالت اسیدی خاک حفظ شود .

 

هر 15 روز یکبار با کود تجارتی مایع به نسبت 2 تا 3 در هزار آنرا تقویت کنند .

 

وقتی گلهای آزاله تمام می شود ، باید بوته را هرس کرده و در ماه اردیبهشت گلدان را در هوای آزاد در زیر درخت قرار دهند و موقعی که هوا در پائیز سرد می شود گلدان را بداخل آپارتمان میبرند ، آزاله 6 ـ 8 هفته استراحت لازم دارد .

 

 

 

ازدیاد :

 

 بوسیله قلمه در خرداد و تیر از گیاهانی که در هوای آزاد پرورش یافته اند گرفته می شود و در زیر شیشه آنرا ریشه دار می کنند .

 

قلمه ها بعد از 2 ـ 3 سال گل می دهند .

 

همچنین ازدیاد از طریق پیوند مقدور است که در اینصورت بوته های قویتر و با دوام تر بدست می آید

گل ازاله

منبع


کانال تلگرامی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد